قوانین دوازده گانه انیمیشن
در کتاب توهم زندگی که نویسندگان آن (اولی جانسون) و (فرانک توماس )هستند، ۱۲ قانون مهم که اصل انیمیشن هستند تعریف شده و به ۱۲ قانون انیمیشن دیزنی معروف است.
استفاده از این قوانین به بهتر شدن و حس دار تر شدن کار شما کمک میکند. در این مقاله از آکادمی کافه انیمیشن به این قوانین می پردازیم…
۱- کشیدگی و فشردگی Squash & Stretch
کشیدگی و فشردگی سوژه مورد نظر به این دلیل به کار برده می شود که بتوانیم وزن و میزان انعطاف پذیری آن را بیشتر درک کنیم.
در انیمیشن کشیدگی و فشردگی با اغراق بیشتری به کار برده میشود مثلا هنگامی که کارکتر میخواهد از بالا به سمت پایین بیاید، جمع میشود.
۲_ پیش حرکت Anticipation
یکی از ترفند هایی که یک انیماتور باید بلد باشد این است که توجه بیننده را در زمان خاص جلب کند .
بهترین کار برای این ترفند، استفاده از پیش حرکت است. برای مثال هنگامی که میخواهید بدوید در ابتدا به سمت عقب یک قدم بر میدارید و بدنتان را کش میدهید، سپس شروع به حرکت میکنید و ازین حرکت می توان ذهن بیننده را برای وقوع اتفاق آماده کرد.
یادتان باشد برای طبیعی تر شدن و بیشتر قابل باور بودن ، پیش حرکت نیاز است.
۳- چیدمان صحنه Staging
یکی دیگر از ۱۲ قانون انیمیشن، صحنه آرایی یا Staging است. برای اینکه کارکتر شما به خوبی دیده شود، شما باید زاویه دید خوبی را در نظر بگیرید که وقتی کارکتر در آن حرکت میکند، بیننده درک بهتری از آن داشته باشد. برای راحتی این کار میتوانید از سیلوئت کمک بگیرید.
دوره پیشنهادی: دوره انیمیشن سازی از پایه تا تخصص
سیلوئت یا همان ضد نور به موقعی گفته می شود که پشت کارکتر شما منبع نور قرار گیرد و کارکتر کاملا تیره و سیاه دیده شود و فضای خالی بین نور و کارکتر هویت آن را مشخص میکند.
۴- روش های متحرک سازی Straight ahead action & Key drawing pose to pose
الف) روش متحرک سازی مستقیم Straight ahead action
در این روش انیماتور کلید های حرکتی را در ابتدا نمیکشد و همینطور پشت سر هم شروع به طراحی فریم ها میکند. در این روش متحرک ساز محدودیتی ندارد و هر تغییر بزرگ و کوچکی را میتواند در حین کار پیاده کند. در انیمیت آب و ابر و شعله آتش و رعد و برق و استاپ موشن از این تکنیک استفاده میشود.
ب) متحرک سازی حالت به حالت Key drawing pose to pose
در این روش متحرک سازی در ابتدا فریم های اصلی یا کلیدی را میکشد سپس بین آن فریم های میانی را اضافه میکند.
در این مدل انیمیت شکل ظاهری سوژه انیمیت شده حفظ می شود.
۵- حرکت دنباله ها و هم پوشانی ها Follow through & overlapping action
الف)حرکت دنباله ها over lapping & Follow through
دنباله حرکت همانطور که از نامش پیداست شامل مورادی است که از شخصیت آویزان میشوند و یا عضوی از آن هستند و حرکت آنها تابع حرکت سوژه اصلی است. مانند موهای گیسو کمند
ب) هم پوشانی action moving hold
به حرکت خرگوش دقت کرده اید؟ هنگامی که پرشی بزرگ بر میدارد ابتدا پاهای جلویی به زمین رسیده و سپس پاهای پشت به آرامی حرکت میکنند و کم کم به زمین میرسند. به این حرکت که برخلاف حرکات ماشینی است، هم پوشانی میگویند.
از هم پوشانی برای طبیعی جلوه دادن حرکات استفاده میشود.
۶- نقطه عطف(حرکات کند شونده و تند شونده) Slow in & Slow out
یک ماشین را تصور کنید. هنگامی که میخواهد حرکت کند در ابتدا سرعتش پایین است. کم کم سرعتش بیشتر می شود و به اوج می رسد ، برای توقف سرعتش را کم میکند و سپس کم کم متوقف میشود.
برای استفاده از این قانون از تکنیک فاصله گذاری استفاده میشود.
هرچه فاصله و تعداد بین فریم ها کمتر باشد سرعت کمتر و هرچه فاصله فریم ها بیشتر باشد سرعتش افزایش می یابد.
مطلب پیشنهادی: انیمیشن سازی را از کجا شروع کنم؟
۷- قوس ها Acts
تمامی اجسام بر اساس قوس حرکت میکنند.
هنگامی که حرکت اجسام طبق مسیر منحنی باشد، قوس بکار رفته است. شدت قوس در سرعت حرکت شخصیت تاثیر گذار است.
۸- حرکت ثانویه secondary Action
قانون هشتم از ۱۲ قانون انیمیشن، حرکات ثانویه است. حرکت ثانویه حرکتی است که بعد از حرکت اصلی شخصیت قرار میگیرد و آن را تقویت میکند. مانند: کارکتری که برای نشان دادن عصبانیت، با چاقو محکم به یک میوه ضربه میزند.
۹- زمان بندی Timing
زمان بندی درست در انیمیشن باعث میشود حس حرکات درست القا شود و درک بهتری از حرکت و مفهوم آنها داشته باشیم.
یک انیماتور یا متحرک ساز باید این موضوع را بداند که سرعت حرکت یک سگ با سرعت حرکت خرگوش یکسان نیست و قوانین سرعت حرکت باید در این موارد رعایت شود.
۱۰- اغراق Exaggeration
قانون دهم از ۱۲ قانون انیمیشن اغراق یا بزرگمایی است، به طور ساده میتوان گفت اغراق یعنی تاکید بر روی خصوصیت یا حرکت یک شخصیت.
در اغراق میتوان کوچک یا بزرگ کردن، زاویه دار یا منحنی کردن و یا کوتاه یا بلند کردن «بیش از حد» را به کار برد.
با اغراق میتوان انیمیت های جذاب خلاقانه ای را به تصویر کشید.
۱۱- طراحی Solid Draw
یک انیماتور از آنجا که تک تک حرکات را انیمیت و طراحی میکند ، باید طراحی را به خوبی بلد باشد. برای یادگیری طراحی در مقاله چگونه طراحی را یاد بگیریم در بخش از آکادمیک سایت نکات کلیدی و مسیر را توضیح دادیم.
یک انیماتور باید به اصول طراحی، آناتومی، پرسپکتیو، حرکت اعضای بدن و مواد و ابزار طراحی مسلط باشد.
مطلب پیشنهادی: طراحی را از کجا شروع کنم؟
۱۲- جذابیت Apeal
علاوه بر اینکه شخصیت باید از لحاظ بصری جذاب باشد، باید حرکات جذابی نیز داشته باشد(انیمیت) و مخاطب بتواند حس ها و رفتار او را از طریق حرکات حس کند.
شرکت در دوره آنلاین ۱۲ قانون انیمیشن
شرکت رایگان در دوره!
چقد جالب بود🌹
ممنون از دیدگاهتون
خیلی مفید بود خیلی راهنماییم کرد ممنون
موفق باشید
بسیار کامل بود دستتون درد نکنه
تشکر از توجهتون
مفید بود مقاله هاتون خوبن خسته نباشید
موفق باشید
حرف ندارید
ممنون از انرژی شما
خیلی ممنون از آموزش زیباتون